Zasiłek stały
Zasiłek Stały przysługuje:
- pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej tj. od kwoty 776 zł;
- pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, tj. od kwoty 600 zł.
Wysokość zasiłku stałego:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej zasiłek stały ustala się w wysokości stanowiącej różnicę między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1.000,00 zł. miesięcznie;
- w przypadku osoby w rodzinie - różnica między kryterium dochodowym na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie. Kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100,00 zł. miesięcznie;
- w przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej świadczenia pielęgnacyjnego lub dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania zasiłek stały nie przysługuje.
Zasiłek okresowy
- zasiłek okresowy przysługuje w szczególności ze względu na długotrwałą chorobę, niepełnosprawność, bezrobocie, możliwość utrzymania lub nabycia uprawnień do świadczeń z innych systemów zabezpieczenia społecznego.
- okres, na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy.
- minimalna wysokość zasiłku okresowego wynosi:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej - 50% różnicy między kryterium dochodowym a dochodem tej osoby
- w przypadku rodziny - 50% różnicy miedzy kryterium dochodowym rodziny a dochodem rodziny.
Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie
Przy składaniu podania o pomoc należy dołączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o dochodach rodziny zgodnie ze wzorem,
- oświadczenie o sytuacji majątkowej rodziny,
- zaświadczenia lekarskie,
- dokumenty potwierdzające opłaty mieszkaniowe.
Zasiłek celowy
- w celu zaspokojenia niezbędnej potrzeby bytowej może być przyznany zasiłek celowy.
- świadczenie to dotyczy osób spełniających kryterium dochodowe wynikające z ustawy.
- zasiłek celowy może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu.
- zasiłek celowy może być przyznany również osobie albo rodzinie, które ponosiły straty w wyniku zdarzenia losowego, klęski żywiołowej lub ekologicznej.
Przy składaniu podania o pomoc należy dołączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o dochodach rodziny zgodnie ze wzorem,
- oświadczenie o sytuacji majątkowej rodziny,
- zaświadczenia lekarskie,
- dokumenty potwierdzające opłaty mieszkaniowe.
Zasiłek celowy specjalny
- specjalny zasiłek celowy może otrzymać osoba i rodzina, u której występuje jedna z przyczyn określonych w art. 7 pkt. 1-15 Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej, nawet w przypadku przekroczenia ustawowego kryterium dochodowego określonego w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 2 przedmiotowej ustawy.
- na podstawie art. 41 pkt. 1 Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej informujemy, że specjalny zasiłek celowy może być przyznany w wysokości nieprzekraczającej odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny.
- jednocześnie przypominamy, że pomoc społeczna pełni funkcje wspomagania osób i rodzin w rozwiązywaniu trudności życiowych, w tym również materialnych, jednak nie służy zaspokojeniu potrzeb w całości. Osoba ubiegająca się o pomoc powinna podjąć działania w kierunku poprawy własnej sytuacji.
- udzielona pomoc pełni funkcję uzupełniającą w stosunku do własnych możliwości w rozwiazywaniu problemów życiowych, w związku z powyższym świadczenie z pomocy społecznej nie pokrywa wszystkich potrzeb osób i rodzin.
Przy składaniu podania o pomoc należy dołączyć następujące dokumenty:
- zaświadczenie o dochodach rodziny zgodnie ze wzorem,
- oświadczenie o sytuacji majątkowej rodziny,
- zaświadczenia lekarskie,
- uzasadnienie szczególnej sytuacji zdrowotnej,
- dokumenty potwierdzające opłaty mieszkaniowe.
WYPŁATA ŚWIADCZEŃ
Świadczenia wypłaca się w okresach miesięcznych. Wypłata świadczeń następuje 27 każdego miesiąca na rachunek bankowy, wskazany przez świadczeniobiorcę.